Oudste breedste grootste, noordelijkste of laatste - Reisverslag uit Sabile, Letland van Peter Rommens - WaarBenJij.nu Oudste breedste grootste, noordelijkste of laatste - Reisverslag uit Sabile, Letland van Peter Rommens - WaarBenJij.nu

Oudste breedste grootste, noordelijkste of laatste

Blijf op de hoogte en volg Peter

07 September 2014 | Letland, Sabile

Het lijkt wel of iedere plaats zich graag afficheert met bijzonderste. Zo ook het dorpje Kuldīga met de breedste waterval van Europa. Dat het maar één meter hoog is maakt dan weer niks uit. Mooier dan de waterval is eigenlijk het houten paviljoen bij de waterval en de kasteelruine. Ooit gebouwd is Parijs met twee verdiepingen als paviljoen op een Wereldtentoonstelling, hier is het opnieuw opgebouwd en heeft een extra onderste verdieping gekregen. Kuldīga is een stadje tussen drie pleinen waarbij op het mooiste plein dan weer het oudste houten huis staat.

Om in de sfeer te blijven bezoek ik de Riezupe zandgrotten. Ze vormen het grootste labyrint van Letland. Behalve dat je een wens mag doe in het donker, lopen we ook door de gang van de zondaars. Als je continue “Vergeef me” zegt vind je de uitgang en het licht.

Vanavond overnacht ik met met bussie in het Pedvale beeldenpark in Sabile. Vermoedelijk de goedkoopste overnachting ad €2,00. En dan heb ik nog niet vernoemd dat hier volgens zowel de bewoners als het Guinness Book of World Records de noordelijkste wijngaard van de wereld is. In ieder geval is het zeker de laatste avond van mijn 45e jaar. Dat is zeker.

Peter

Sinds een paar jaar heb ik een rode Volkswagen T3 ingericht als kampeerbusje. Behalve als auto is ie natuurlijk heel geschikt om nieuwe en oude, mooie en gruwelijke, rustige en muzikale plekken te bezoeken. Soms is het de moeite waard om daar een reisverslag van te maken. Die vind je dus hier.

Actief sinds 17 Aug. 2014