Echte man of Zwarte kat op 13 september ? - Reisverslag uit Līgatne, Letland van Peter Rommens - WaarBenJij.nu Echte man of Zwarte kat op 13 september ? - Reisverslag uit Līgatne, Letland van Peter Rommens - WaarBenJij.nu

Echte man of Zwarte kat op 13 september ?

Blijf op de hoogte en volg Peter

13 September 2014 | Letland, Līgatne

Opeens zit ik in een huiskamer die samen met vijf tweepersoonsslaapkamers bij hotel de Zwarte Kat een 'hostelroom' heet. Er is ook nog een keuken, een wasmachine en natuurlijk WiFi. Bij de bistro de Zwarte Kat verderop in de straat kan ik met 20% korting eten. De prijs is 20 euro, maar zelfs dat is me bespaard. Vandaag ging namelijk mijn bus stuk.

Onderweg van een mooie kampeerplek lang het riviertje de Gauja was ik met Rouke onderweg naar een oude Sovjet bunker in Līgatne. Eerst dacht ik dat het aan de dikke zolen van mijn wandelschoenen lag, maar er bleek wat mis met het gaspedaal. Zelfs zonder het pedaal in te trappen gierde de motor in hoge toeren. Toen ik bij het gaspedaal keek haalde ik er een ijzeren stangetje uit. Dat leek ons niet de bedoeling, dus dan maar onder de bus, onder het reservewiel en kijken wat er aan de hand was. Het stangetje was snel weer bevestigd en Rouke zag aan mijn kop dat ik hiermee wel weer mijn mannelijkheid had bewezen. Helaas, bij het starten gierde motor weer en gingen we nogmaals aan de slag. Ik bespaar je de technische details, maar de beste oplossing was toch de Wegenwacht-App :-(

De sleepauto zou na twee uur komen, dus hadden we tijd om nog een goeie wandeling te maken in Līgatne. De oude papierfabriek, die eerder ook de Leste Lat-bankbiljetten drukte, is niet te bezichtigen. Wel is er een wandelroute met uitleg langs oude fabriekswoningen, een ziekenhuisje, een gemeenschapsgebouw en een sluizencomplex in het dal. Prachtig gemetselde gebouwen met Baltisch houtsnijwerk uit de tijd waarin ook in Engeland, België en een paar plekken in Nederland verlichte fabrieksdirecteuren zorgden voor hun werknemers en hun gezinnen. Er was hier zelfs een speciaal gebouw waar vrouwen hun kinderen baarden. Het hele dorp kon dan aan de kleur van de vlag zien of het een jongen of meisje was geworden.

Uiteindelijk kwam naar anderhalf uur een stille stugge man de bus opslepen richting Sigulda. Daar is een Volkswagengarage en die kan maandag (dit allemaal was zaterdag 13 september in de middag) kijken. Waarschijnlijk is het voor een vakman met goed gereedschap en een standaard onderdeel snel en eenvoudig te repareren. Mijn Wegenwachtservice (ik vermijd ANWB) houdt in dat ik voor een behoorlijk bedrag in een hotel mag overnachten. Hotel Pils zat vol, gelukkig had de hotel Zwarte Kat nog wel ruimte, ruim binnen het budget. Dus hier zit ik dan. Mooi tijd om weer een aan het reisdagboek te schrijven en wat andere dingen op de laptop.

Er wordt aan de deur gemorreld. Zou er een horde dronken Latten of Russen hier slapen of de groep bikers van vanmiddag? Het blijken Kit en Vic; twee Westvlaamse jongens die hier laat in de avond met een kano zijn gestrand. Ook voor hen een pechdagje; 60 kilometer peddelen en dan zijn alle restaurants dicht.

  • 15 September 2014 - 09:27

    G:

    Zeg, heb je daar niet een echte vistrap gefotografeerd?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Sinds een paar jaar heb ik een rode Volkswagen T3 ingericht als kampeerbusje. Behalve als auto is ie natuurlijk heel geschikt om nieuwe en oude, mooie en gruwelijke, rustige en muzikale plekken te bezoeken. Soms is het de moeite waard om daar een reisverslag van te maken. Die vind je dus hier.

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 32657

Voorgaande reizen:

17 April 2017 - 06 Mei 2017

Baltika kust 2017

23 April 2016 - 17 Mei 2016

Baltische staten meivakantie 2016

03 September 2014 - 28 September 2014

Baltische Staten 2014

Landen bezocht: