Het is nooit saai met PeteR - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Peter Rommens - WaarBenJij.nu Het is nooit saai met PeteR - Reisverslag uit Liepāja, Letland van Peter Rommens - WaarBenJij.nu

Het is nooit saai met PeteR

Blijf op de hoogte en volg Peter

05 September 2014 | Letland, Liepāja

Drie weken voor de drie kleine Baltische staten klinkt lang. Toch is kriskras rondrijden niet heel handig. Vanaf de boot ben ik gisteren direct vanuit Klaipėda in Litouwen naar Liepāja in Letland gereden. Direct, als je niet meetelt dat ik een stukje verkeerd reed. Liepāja ligt aan zee en aan de andere kant ligt een binnenmeer. Aankomend vanuit het zuiden waren er volop campings en na een zoektocht voor een in de stad daar toch maar gaan staan. 's avonds waren er volop sterren te zien, 's Ochtends bleek het in de nacht toch behoorlijk vochtig te zijn. Het is een mooie nazomer met zon en boven de 20º graden, 's nacht is een pyjama geen luxe.

In Liepāja is het prima fietsen. Behalve op een paar straten met kinderkopjes. Die zijn voor mijn busje en mij als bestuurder ook geen pretje trouwens. Behalve genieten van het weer, de sfeer, Russische en Jugendstil gebouwen en mooie dames heb ik nog een missie: bij het inpakken was ik medicijnen vergeten. Met een duidelijk Njet English, Njet Recepti, Njet Medicin was duidelijk dat ik ze niet zomaar bij een apotheek kon kopen. De toeristeninformatie was wel heel behulpzaam en belde het ziekenhuis. Ik moest me melden bij de registratie en daar zat iemand die Engels sprak. Die regelde vervolgens dat de oude, zeker nog in de Sovjettijd opgeleidde arts, een recept zou uitschrijven. Het 'consult' was een gesprek tussen de arts, haar assistent en de receptioniste over de dosering; de pillen komen in 20 mg en ik slik 40 mg per dag. In dit Lutherse land blijken mijn goed traditioneel Katholiek drie voornamen verwarrend te werken.

Tegenover de Peter markthal zit een apotheek, dus de inkopen inclusief de medicijnen gedaan. Terwijl ik dit schrijf zit ik lekker in het zonnetje met een zak heerlijke bosbessen. O meteen maar toeristisch doen en in het historisch museum oa litho's van Marc Chagall bekijken. Marc Chagall is geboren als Mioshe Shagal (Lets) ofwel Movsja Zacharovitsj Sjagal (Russisch) in het Westen van Rusland, nu Belarus. Er wonen hier in Letland zo vele etnische Russen dat het eigenlijk een tweetalig land is. Vandaar ook de tentoonstelling.

Voor wie deze blog volgt: gisteren vond ik de creditcard, vandaag mijn tasje terug.

  • 08 September 2014 - 19:13

    Pa En Ma:

    Peter
    Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag 47 jaar geleden was,t ,n zonnige dag
    we hopen dat de zon nog vele jaren blijft schijnen ,veel geluk met alles
    groetjes Pa en Ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Sinds een paar jaar heb ik een rode Volkswagen T3 ingericht als kampeerbusje. Behalve als auto is ie natuurlijk heel geschikt om nieuwe en oude, mooie en gruwelijke, rustige en muzikale plekken te bezoeken. Soms is het de moeite waard om daar een reisverslag van te maken. Die vind je dus hier.

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 32728

Voorgaande reizen:

17 April 2017 - 06 Mei 2017

Baltika kust 2017

23 April 2016 - 17 Mei 2016

Baltische staten meivakantie 2016

03 September 2014 - 28 September 2014

Baltische Staten 2014

Landen bezocht: